Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over het aanmeldingssysteem

Hieronder geven we een antwoord op enkele veel voorkomende vragen.

Heb je toch nog een andere vraag?
Onze helpdesk medewerkers helpen je graag verder van maandag tot vrijdag tussen 9 en 12u30.

Telefoon: 0800 62 185
e-mail: helpdesk.meldjeaan@antwerpen.be

Heb je hulp nodig om aan te melden?
Dan kan je naast de helpdesk ook een school buitengewoon basisonderwijs of je CLB contacteren.

 

1. Moet ik mijn kind aanmelden?

Aanmelden is niet verplicht, maar als je je kind niet aanmeldt, kan je het pas vanaf 10 mei 2021 inschrijven in een Antwerpse kleuterschool of lagere school van het buitengewoon onderwijs. Op dat moment zullen in de verschillende types van de verschillende scholen al geen vrije plaatsen meer zijn. Je kind aanmelden is dus sterk aan te raden.

Kinderen geboren in 2019 kunnen dit jaar voor het eerst aangemeld worden.
Dit is óók zo voor kinderen die geboren zijn tussen 30 november 2019 en 31 december 2019. Zij gaan wel pas op 1 september 2022 effectief naar school.

2. Moet ik mijn kind aanmelden voor het buitengewoon onderwijs als het een verslag toegang tot het buitengewoon onderwijs heeft?

Nee, je kan er ook voor kiezen om je kind in te schrijven in een kleuter of lagere school van het gewoon basisonderwijs. Je kiest dan voor inclusief onderwijs. Een school schrijft je kind dan in onder ontbindende voorwaarden en kijkt of de redelijke aanpassingen haalbaar zijn.

Tip: Je kan je kind ondertussen ook aanmelden voor het buitengewoon onderwijs. Je kan de keuze tussen het gewoon onderwijs (inclusief) en het buitengewoon onderwijs zo nog even uitstellen.

3. Wanneer meld ik mijn kind aan?

Je kan je kind aanmelden tussen maandag 15 maart vanaf 9.30 uur en woensdag 21 april 2021 tot 17 uur. Tijdens deze periode kunnen alle kinderen worden aangemeld die in het bezit zijn van een verslag toegang tot het buitengewoon onderwijs of een voorlopig document uitgereikt door het CLB.

Opgelet: tijdens de voorrangsperiode wordt er niet aangemeld. Kinderen die recht hebben op voorrang, worden rechtstreeks ingeschreven in de school. Als je kind recht heeft op voorrang en de school biedt het type aan dat op het verslag toegang buitengewoon onderwijs vermeld staat, ga je kind dan inschrijven op deze school tussen maandag 22 februari en vrijdag 5 maart 2021. Contacteer de school hiervoor eerst telefonisch.

4. Is het tijdstip waarop ik mijn kind aanmeld van belang?

Neen. Het tijdstip waarop je je kind aanmeldt, is niet van belang.

Je moet je kind wel aanmelden binnen de aangegeven periode.Tijdens deze aanmeldingsperiode kan je ook altijd je gegevens aanpassen. Je kan je kind dus zonder tijdsdruk aanmelden.

5. Voor welke scholen kan ik mijn kind aanmelden?

Je kan je kind aanmelden voor alle kleuterscholen en lagere scholen van het buitengewoon onderwijs van alle onderwijsnetten in de stad Antwerpen en daarnaast ook voor 3 scholen uit de rand, namelijk Triolo, Dennenhof en Dullingen, op voorwaarde dat deze school het type aanbiedt dat vermeld staat op het verslag toegang tot het buitengewoon onderwijs. Je kan je kind niet voor een ander type aanmelden.

Je vindt een overzicht van alle scholen en de types die zij aanbieden in de brochure. Je meldt je kind het best aan voor meerdere scholen die het type aanbieden waarvoor je kind een verslag heeft. Dit betekent niet dat je minder kans maakt op een plaats in je favoriete school. Als je meer  dan één school doorgeeft, vergroot je de kans dat je je  kind kan inschrijven in een school van je keuze. Zorg er wel voor dat er in je keuzelijst ook scholen staan met vrije plaatsen voor het type waarvoor je je kind aanmeld.

Het aantal vrije plaatsen per type voor het schooljaar 2021-2022 vind je terug op deze website bij info over scholen. Voor de voorrangsperiode (rechtstreeks inschrijven in de school voor kinderen van dezelfde leefentiteit, kinderen van personeel) is dat op 12 februari 2021 vanaf 10 uur.  Voor de aanmeldperiode (alle andere kinderen) is dat op 12 maart 2021 vanaf 10 uur.

6. Hoe worden de vrije plaatsen verdeeld?

Na de voorrangsperiode (rechtstreeks op de school inschrijven) en de aanmeldingsperiode wordt voor elk type van elke kleuterschool en lagere school van het buitengewoon onderwijs een rangorde bepaald voor alle kinderen.

Er zijn drie groepen kinderen:

  • Kinderen van dezelfde leefentiteit

    Dit zijn kinderen met een broer of zus die al is ingeschreven op de school (meer informatie zie vraag 7). Voor deze groep geldt absolute voorrang als er voldoende beschikbare plaatsen zijn in de school en ze tijdens de voorrangsperiode worden aangemeld. Deze voorrang geldt enkel voor kinderen van dezelfde leefentiteit die in een Antwerpse buitengewone kleuterschool of buitengewone lagere school zitten.
     
  • Kinderen van personeelsleden van een Antwerpse kleuterschool of lagere school van het buitengewoon onderwijs.

    Voor deze groep geldt absolute voorrang als er voldoende beschikbare plaatsen zijn in de school waar een van beide ouders werkt en ze tijdens de voorrangsperiode worden ingeschreven.
     
  • Alle andere kinderen.

Alle aangemelde kinderen worden per type gerangschikt volgens 2 criteria: toeval (een willekeurig nummer per type voor de school) en afstand tot de school. De scholen bepalen zelf het percentage dat ze aan elk criterium toewijzen (wanneer er slechts 1 school het type aanbiedt, moet de school voor minstens 10% afstand kiezen). De plaatsen van het criterium waar de school het laagste % aan toekende, worden eerst verdeeld. Elk kind krijgt maar 1 school toegewezen, de school van hoogst mogelijke voorkeur. Onderliggende schoolkeuzes vervallen, het kind staat hier ook niet meer op de wachtlijst. Het is dus belangrijk om de scholen in de juiste volgorde te plaatsen op de keuzelijst.

Op deze website vind je onder info over scholen een overzicht van de percentages per criterium bij het overzicht van de vrije plaatsen per type.

  • Toeval

    Voor alle scholen waarvoor je je kind aanmeldt, worden per type de vrije plaatsen op basis van toeval en op basis van afstand toegekend. Dit gebeurt enkel als er vrije plaatsen zijn en als de school kiest voor het criterium ‘toeval’. Elk kind krijgt voor het type waarvoor het werd aangemeld een willekeurig nummer toegekend. De kinderen worden per type geordend volgens dit nummer van laag naar hoog.
     
  • Afstand

    Van de vrije plaatsen die op afstand worden verdeeld, wordt 1/4de verdeeld op basis van de kortste afstand tot het officiële adres van het kind of de werkplaats van de ouder(s). De overige 3/4de wordt toegekend op basis van de afstand van de school tot het officiële adres van het kind. De afstand wordt berekend in vogelvlucht. We baseren ons hiervoor op het centraal referentie-adressenbestand van de Vlaamse overheid.
7. Moeten kinderen van dezelfde leefentiteit dezelfde ouders hebben?

Neen, zij moeten niet dezelfde ouders hebben.

De volgende mogelijkheden zijn toegelaten:

  • broers en zussen, met twee gemeenschappelijke ouders, al dan niet wonend op hetzelfde adres.
     
  • halfbroers en halfzussen, met één gemeenschappelijke ouder, al dan niet wonend op hetzelfde adres.
     
  • kinderen die wel dezelfde hoofdverblijfplaats (‘domicilie’) hebben maar geen gemeenschappelijke ouder(s) hebben (vb. stiefbroers en stiefzussen).
8. Waarom kies ik beter meerdere scholen?

Als je meerdere scholen kiest, maak je het meeste kans op een plaats in een van je voorkeursscholen. Door meerdere scholen op te geven, verkleint je kans op een plek in de 1ste school van je voorkeur niet. Zet de scholen zeker in de volgorde van je voorkeur. Ook al zijn er nog maar weinig of zelfs geen beschikbare plaatsen in je favoriete school, zet die school altijd op nummer 1. Zorg er wel voor dat er in je keuzelijst ook scholen met vrije plaatsen staan.

Voor elke school die je opgeeft, wordt er gekeken of deze school nog een vrije plaats heeft in het type waarvoor je je kind aanmeldde. Krijgt je kind een plaats toegewezen in de school van je eerste keuze, dan vervallen alle onderliggende keuzes. Als je een school van lagere keuze krijgt toegekend, dan komt je kind altijd op de wachtlijst voor de scholen van je hogere keuze. Lees meer over wachtlijsten bij vraag 15. Je ontvangt daarvoor ook steeds een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving (MNGI) als bewijs van je plaats op de wachtlijst (meer info zie vraag 16).

In Antwerpen loopt er momenteel een project rond leerlingenvervoer. Er worden oplossingen gezocht om de reistijden van leerlingen korter te maken en er worden alternatieven bedacht zoals opstapplaatsen of opvangmogelijkheden op school.

9. Welk adres geef ik op?

Je kan de volgende adressen doorgeven:

  • een officieel adres

Dit is het adres waar het kind is gedomicilieerd. Een adres van een crèche, onthaalmoeder of van de grootouders geldt niet. Als je nog gaat verhuizen, lees dan verder bij vraag 10 of neem contact met de helpdesk op het gratis nummer 0800 62 185.

  • een werkadres

Dit is het adres waar de moeder en/of vader werkt. Je kan maximaal twee werkadressen vermelden. We raden je aan een werkadres in te vullen. Het kan de kans op een plaats in een school alleen maar vergroten.

De adressen die je opgeeft, worden gebruikt voor alle scholen die je kiest. De werkadressen worden, in combinatie met het officieel adres, enkel gebruikt voor het criterium “kortste afstand” (meer info zie vraag 6). De afstanden worden berekend in vogelvlucht op basis van het centraal referentie-adressenbestand van de Vlaamse overheid.

10. Wat moet ik doen als ik nog ga verhuizen?

Als je een verhuis gepland hebt of als je gaat verhuizen tussen de aanmeldperiode en het instappen van je kind in de nieuwe school, mag je het nieuwe domicilieadres van je kind invullen bij de aanmelding. Als je je kind gaat inschrijven in de school, moet je kunnen aantonen dat je kind effectief op het nieuwe domicilieadres zal wonen op het ogenblik dat het kind instapt in de school. Dit kan op basis van koopakte, huurovereenkomst,… Voor vragen hierover bel je naar de helpdesk op het gratis nummer 0800 62 185.

11. Waar vind ik het rijksregisternummer van mijn kind?

Je vindt dit op de ISI+kaart, op de achterkant van de Kids-ID of op het kleefbriefje van de mutualiteit.
Als je kind geen rijksregisternummer heeft, ga dan naar een school voor buitengewoon basisonderwijs of naar je CLB voor hulp bij de aanmelding of neem contact op met de helpdesk op het gratis nummer 0800 62 185.

12. Hoe wijzig ik mijn gegevens in het aanmeldingssysteem?

Je kan je gegevens wijzigen gedurende de volledige aanmeldingsperiode. Bij de eerste aanmelding kies je een paswoord en gebruikersnaam. Bewaar ze goed, want je hebt ze nodig als je je gegevens wilt nakijken of veranderen en ook om de resultaten te bekijken bij je berichten.

Je kan aanmelden tussen 15 maart vanaf 9.30 uur en 21 april 2021 tot 17 uur. 

13. Wat moet iemand doen als ze geen computer of internet hebben?

Hiervoor kan men terecht in de scholen voor buitengewoon onderwijs en het CLB.

Afhankelijk van de kleurcode en de daarbij horende coronamaatregelen zal dat fysiek of telefonisch zijn. 

14. Wat gebeurt er na mijn aanmelding?

Nadat de aanmeldingsperiode voor je kind is afgelopen, ontvang je een bericht waarin staat welke school plaats heeft voor je kind. Met dit bericht kan je naar deze school om je kind effectief in te schrijven. Maak wel eerst een afspraak met de school.

Let op! Als je je kind niet inschrijft ten laatste op 4 juni 2021 in de school die werd toegewezen, komt jouw plaats vrij voor iemand anders.
 
15. Hoe werkt een wachtlijst voor een school?

Als één of meer van de scholen die je hoger gerangschikt had, geen plaats meer heeft, komt je kind automatisch op de wachtlijst van dat type van die scholen te staan. Als er later toch een plaats vrijkomt in het type in een school waar je kind op de wachtlijst staat, kan je je kind nog in die school inschrijven. Dat kan zelfs als je je kind ondertussen al in een andere school hebt ingeschreven. De school neemt daarvoor automatisch contact met je op.

Voor kinderen van het lager onderwijs geldt de wachtlijst tot en met 7 oktober 2021.
Voor kleuters geldt de wachtlijst tot en met 30 juni 2022.

De wachtlijst wordt opgesteld op basis van afstand. Met het criterium ‘toeval’ wordt geen rekening meer gehouden.

16. Wat is een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving?

Je ontvangt een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving voor de scholen waarvoor je je kind hebt aangemeld, maar die voorlopig geen vrije plaats meer hebben in het type waarvoor werd aangemeld. Het kan dus zijn dat je meerdere mededelingen van niet-gerealiseerde inschrijving krijgt. Iedere mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving is verbonden met één specifieke school. Je kind komt in die scholen automatisch op een wachtlijst voor dat type te staan. Een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving is dus een objectief bewijs van je plaats op de wachtlijst van een school. Ook wanneer er in een school geen plaats is voor je kind tijdens de vrije inschrijvingsperiode, moet de school je een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving bezorgen.

17. Wat als er geen plaats is voor mijn kind?

Neem dan contact op met de helpdesk op het gratis nummer 0800 62 185.

Vanaf 7 mei 2021 om 10 uur vind je op op deze website het overzicht van scholen met vrije plaatsen voor een beperkt aantal types. Inschrijven voor deze vrije inschrijvingsperiode kan vanaf 10 mei 2021 om 9 uur. Je kan je kind ook op wachtlijsten plaatsen bij scholen waar geen vrije plaatsen meer zijn en waarvoor je nog niet hebt aangemeld.

Afhankelijk van de kleurcode en de daarbij horende coronamaatregelen zullen fysieke inschrijvingen in de school wel of niet doorgaan. Meer informatie over de organisatie van de vrije inschrijvingen volgt nog. 
 
18. Wat gebeurt er als ik mijn kind niet op tijd heb aangemeld?

Als de voorrangsperiode voorbij is (rechtstreeks inschrijven in de school van 22 februari tot 5 maart 2021), kan je je kind nog altijd aanmelden tijdens de aanmeldingsperiode van maandag 15 maart vanaf 9.30 uur tot en met woensdag 21 april 2021 tot 17 uur.

Let op! Je kind heeft dan geen voorrang meer op de andere kinderen die worden aangemeld. Als je je kind op 21 april 2021 om 17 uur niet hebt aangemeld, heeft je kind geen plaats in de rangschikking. Je ontvangt het resultaat van je aanmelding op donderdag 6 mei 2021.
  • Heb je een toekenning?

Dan kan je je kind inschrijven in de toegewezen school tussen 10 mei en 4 juni 2021.

  • Heb je geen toekenning?

Dan kan je je kind inschrijven in een school waar nog vrije plaatsen zijn vanaf 10 mei om 9 uur. De vrije plaatsen kan je vanaf 7 mei raadplegen op Info over scholen. Je kan je kind ook op wachtlijsten plaatsen bij scholen waar geen vrije plaatsen meer zijn en waarvoor je nog niet hebt aangemeld.


Afhankelijk van de kleurcode en de daarbij horende coronamaatregelen zullen fysieke inschrijvingen in de school wel of niet doorgaan. Meer informatie over de organisatie van de vrije inschrijvingen volgt nog. 

19. Wat gebeurt er als ik mijn kind niet op tijd heb ingeschreven?

Je kan je kind inschrijven van 10 mei tot en met 4 juni 2021 als je kind een plek toegewezen kreeg via Meld je aan.

Kreeg je nog geen plaats toegewezen?
Dan kan je je kan je kind inschrijven in een school met nog vrije plaatsen vanaf 10 mei 2021 om 9 uur.
Vanaf 7 mei 2021 om 10 uur vind je op deze website het overzicht van scholen met vrije plaatsen voor een beperkt aantal types.
Je kan je kind ook op wachtlijsten plaatsen bij scholen waar geen vrije plaatsen meer zijn en waarvoor je nog niet hebt aangemeld.

Let op: je zal minder keuze hebben, omdat aangemelde kinderen zich al konden inschrijven. Op veel scholen zullen er dus geen vrije plaatsen meer zijn.

Afhankelijk van de kleurcode en de daarbij horende coronamaatregelen zullen fysieke inschrijvingen in de school wel of niet doorgaan. Meer informatie over de organisatie van de vrije inschrijvingen volgt nog. 
 
20. Wanneer kan ik een account aanmaken?

Je kan enkel een account aanmaken tijdens de aanmeldperiode.

21. Wat heb ik nodig om mijn kind in een school te schrijven?

Voor de inschrijving zelf volstaat een elektronisch identiteitskaart (eID), een ISI+-kaart van het ziekenfonds of een ander officieel document waaruit de juiste schrijfwijze van de naam en de geboortedatum van je kind blijkt. Je moet ook in het bezit zijn van een verslag toegang tot het buitengewoon onderwijs of een voorlopig document opgesteld door het CLB.

Geef je een volmacht? Dan moeten hier volgende zaken op vermeld staan: je volledige naam, de volledige naam van degene die de volmacht krijgt, naam van het kind, kopie van je identiteitskaart, handtekening en datum waarop deze opgemaakt is.
 
22. Wil je info hebben over het aanmeldingsregister?

Het centraal aanmeldingsregister is een initiatief van het lokaal overlegplatform (LOP) basisonderwijs Antwerpen.
Met het online, centraal aanmeldingsregister krijgt elke ouder gelijke kansen om zijn kind in te schrijven in de school van zijn keuze.

Alle ouders die hun kind willen aanmelden voor een Antwerpse kleuterschool of lagere school van het buitengewoon onderwijs kunnen gebruik maken van het centraal aanmeldingsregister. Dat kan voor alle scholen in alle onderwijsnetten. Via de website worden ouders stap voor stap door de aanmeldingsprocedure geleid. Het aanmeldingsregister geeft ten slotte ook een volledig overzicht van de kleuterscholen en lagere scholen van het buitengewoon onderwijs in Antwerpen, daarnaast kan er ook aangemeld worden voor 3 scholen buiten Antwerpen, namelijk Triolo, Dennenhof en Dullingen.

De wettelijke basis voor het centraal aanmeldingsregister wordt gevormd door een wijziging aan het Gelijke Onderwijskansendecreet uit 2008. Daardoor wordt het mogelijk om voor de eigenlijke inschrijvingsperiode een "aanmeldingsperiode" te organiseren waarin ouders hun “wens tot inschrijving van hun kind in een school" kenbaar kunnen maken. Na het afsluiten van de aanmeldingsperiode moeten ouders hun kind nog persoonlijk in de school gaan inschrijven.
 
23. Wat moet ik doen als er iets is misgelopen met de aanmelding van mijn kind?

Dan kan je terecht bij de ‘disfunctiecommissie’. Deze commissie is samengesteld uit vertegenwoordigers van het LOP Basisonderwijs en van niet-onderwijspartners. De commissie onderzoekt wat er eventueel is misgelopen en geeft een antwoord op je vraag.

Je vindt het klachtenformulier op deze website bij hulp nodig. Het formulier moet binnen de 20 minuten ingevuld zijn, anders verlies je de ingevulde gegevens. Je kan ook altijd de helpdesk contacteren op het gratis nummer  0800 62 185 als je geen computer met internet hebt.